POLITISK MØTEKALENDER
Politisk møtekalender for kommende år behandles/settes opp av ordfører inneværende år. Møtekalenderen legges i sakssystemet (Elements Cloud møtemodul) som vises i kommunens nettside; Elements Publikum. Møtene legges også inn i Outlook-kalender til ordfører, kommunedirektør, assisterende kommunedirektør/møtesekretær og økonomisjef i tillegg til møterommet. Møtedokumentene (de som er offentlige) er tilgjengelige ca. ei ukes tid før hvert møte, og saksbehandlerne har skrivefrist 12 dager i forveien. Fellestjenester sender ut påminning til saksbehandlere via e-post om frist (sendes ut ca. ei ukes tid før saksbehandlingsfristen). SAKSFREMLEGG
- Fellestjenester, og også saksbehandlerne, skal gjennom sine funksjoner for registrering av post sørge for at saksbehandlere får den dokumentasjonen og informasjonen de trenger for å forberede og skrive saker for behandling i politiske utvalg.
-
Saksbehandler registrerer nytt dokument i aktuell sak i Elements Cloud;
Velg "Journalpost", velg deretter "Saksfremlegg/innstilling". I fane "Behandlinger" legges inn aktuell(e) utvalg (Politisk sak) der saken skal behandles/vedtas, jfr. for øvrig kommunens delegeringsreglement. Velg mal: Saksframlegg. Følg skrivereglene for utvalgsbehandling. Produsér dokument på samme måte som annet dokument.
- Saksframlegget skal bestå av en saksutredning:
- Kommunedirektørens anbefaling.
- Kommunedirektørens anbefaling med forslag til vedtak skal være utformet slik at den kan følge saken til den er ferdig behandlet i alle politiske ledd (utvalg).
- Bakgrunn for saken.
- Vurdering.
- Saksbehandlerne skriver i kommunedirektørens navn. Før saksfremlegget ferdigstilles, skal alle aktuelle vedlegg tilknyttes saksfremlegget og eventuelt flette metadata inn i saksdokumentet. Alle politiske saksfremlegg sendes kommunedirektøren for godkjenning, før dokumentet ferdigstilles.
FORESPØRSEL - INTERPELLASJON
-
Registrer nytt dokument i aktuell sak i Elements Cloud;
Velg "Journalpost", velg deretter "Saksfremlegg/innstilling". I fane "Behandlinger" legges inn aktuelt utvalg (Forespørsel (interpellasjon)) der saken skal behandles. Velg mal: Saksframlegg forespørsel. Følg skrivereglene for utvalgsbehandling. Produsér dokument på samme måte som annet dokument. Forespørselen/interpellasjonen legges inn i dokumentet.
REFERATSAK I fane "Behandlinger" i journalposten i Elements Cloud legges inn aktuelt utvalg der dokumentet skal refereres; Utvalget (Referatsak). SAKSLISTE OG SAKSPAPIRER (MØTEINNKALLING OG MØTEPAPIRER) Gjeldene møtereglement må benyttes som regelverk for oppsetting og prosedyrer rundt møtepapirene. Det er formelt ordfører/møteleder som setter saksliste og innkaller til politiske møter. Saksliste settes opp av politisk sekretariat/fellestjenester i samråd med ordfører. Politisk sekretariat/fellestjenester produserer saksliste og sakspapirer. Disse dokumentene produseres og lagres i Elements Cloud møtemodul, og overføres deretter til First Agenda Prepare (politikermodul). I First Agenda Prepare får de folkevalgte samt kommunedirektør og assisterende kommunedirektør/møtesekretær tilgang til alle sakene (også de som er gradert). Dokumentene overføres deretter til First Agenda Live (gjennomføring av politiske møter). Som et ledd i forberedelsene til utvalgsmøtet må det også tas stilling til om saker er i brytningsfeltet mellom dokumentoffentlighet og møteoffentlighet. I korthet vil dette si at selv om saksframlegget eller andre sentrale dokument i en sak er unntatt offentlighet, fører ikke dette nødvendigvis til behandling i lukket møte. Dette tar ordfører/møteleder stilling til i samråd med kommunedirektør. Politisk sekretariat/fellestjenester ferdigstiller møteinnkallingen til møtet og sørger for elektronisk utsendelse av papirene ut til utvalgets politikere og vararepresentanter (via First Agenda Prepare), samt publiserer offentlige møtepapirer i kommunens nettside (Elements Publikum). I tillegg sendes e-post til lokal presse (Arbeidets Rett, Fjell-Ljom og Nea Radio) og kontrollutvalgets medlemmer om at møtet er publisert i Elements Publikum. Fellestjenester publiserer også kommunestyremøter via kommunens Facebookside, med beskjed om at disse møtene kan følges live via FjellTV. MØTEPROTOKOLL, SAKSPROTOKOLL OG SAMLET SAKSFREMSTILLING
Politisk sekretariat/fellestjenester forbereder utvalgets møte og lager utkast til møteprotokoll i First Agenda Live. Den endelige møteprotokollen blir laget direkte i Live-møtet på grunnlag av utkastet og føringer/vedtak gjort i møtet. Assisterende kommunedirektør møter opp som møtesekretær i de politiske møtene, med unntak av Råd for eldre og mennesker med nedsatt funksjonsevne der konsulent ved pleie/omsorg ivaretar denne funksjonen. Protokoll godkjennes i møtet, som egen sak til slutt i møtet. Møteprotokoll tilbakeføres deretter til Elements Cloud. Saksprotokoller i den enkelte sak lager politisk sekretariat/fellestjenester i Elements Cloud umiddelbart etter at møteprotokollen er godkjent og møtet er ferdig (eller så fort som mulig etter at møtet er avholdt). Saksprotokollene blir automatisk registrert som et dokument i den enkelte arkivsak. Politisk sekretariat/fellestjenester publiserer offentlig møteprotokoll og offentlige saksprotokoller i kommunes nettside, og overfører møteprotokollen til First Agenda Prepare (politikermodulen). Politisk sekretariat/fellestjenester lager samlet saksfremstilling for alle sakene i Elements Cloud etter at saksprotokoll er lagd. Samlet saksfremstilling blir registrert som et dokument i den enkelte arkivsak. Saksbehandler får e-postmelding om saksprotokoll i sine saker i saksbehandlersystemet (Elements Cloud), og effektuerer melding om vedtak til aktuelle parter. EFFEKTUERING AV VEDTAK Når saken er ferdigbehandlet i alle utvalg sender saksbehandler i saken brev til berørte parter med varsel om utvalgets vedtak på bakgrunn av tidligere partsregistreringer i saksbehandlersystemet. Samlet saksfremstilling av saken legges ved som vedlegg. Følg skrivereglene for utvalgsbehandling. I brevet informeres det om eventuelle klagemuligheter. Saksbehandler sørger for at alt av oppfølging av det politiske vedtaket blir utført. I tillegg påfører saksbehandler hva som er utført/fulgt opp i den politiske saken (via fane "Vedtak" i Elements Cloud). Saksbehandler har en frist på inntil 4 virkedager til å følge opp/ekspedere saken. RUTINER ETTER AVHOLDT MØTE
- Etter avholdt møte skal det ikke endres i møteinnkallingen. Endringer som er skjedd i møtet må protokolleres i møteprotokollen.
- Etter at møteprotokollen er godkjent må det ikke gjøres endringer i denne.
- Møtet avsluttes i Elements Cloud.
BEHANDLING OG OPPBEVARING AV MØTEBØKER
Det er ikke pålagt i henhold til lov å binde inn møtebøker pr. papir. Møteprotokoller fra alle politiske utvalg i Holtålen kommune oppbevares elektronisk i Elements Cloud, og blir arkivert i arkivkjernen Documaster. UTVALGSSEKRETARIAT Fellestjenesters ansatte ivaretar den politiske sekretariatsfunksjonen for kommunestyret, formannskapet, administrasjonsutvalget og valgstyret i Holtålen kommune. Konsulent ved pleie/omsorg ivaretar denne funksjonen for Råd for eldre og mennesker med nedsatt funksjonsevne i Holtålen kommune. Når det gjelder kommunens ungdomsråd, så er det konsulent ved kultur/næring som utfører sekretariatsfunksjonen. Ungdomsrådet ligger ikke ute i Elements Publikum, men møteinnkallinger og møteprotokoller blir fulltektspublisert i kommunens postjournal (Elements Publikum). Kommunestyret oppnevner ulike utvalg i løpet av kommunestyreperioden. Fellestjenester sikrer at disse utvalgene er kjent med at møteinnkallinger/møtereferat skal komme inn i systemet for journalføring/registrering. Den politiske sekretariatsfunksjonen omfatter produksjon/utsendelse av møtepapirer, innkalling av vararepresentanter etter varsel fra ordfører/møteleder, danning av møtebøker, publisering av alle møtedokumenter i Elements Publikum, overføring til saker, ordner saksprotokoller, ordner samlet saksfremstilling, varsel til saksbehandlere om ferdig sak, overføring til First Agenda Prepare + First Agenda Live og overføring til depotarkiv. HJELPEMIDLER TIL UTVALGSBEHANDLING: Inne i Elements Cloud finnes hjelpemiddelet e-Læring (videoer og forklaringer). Denne finnes som et spørsmåltegn (?) helt øverst til høyre i Elements Cloud. I flisen "Saksbehandling" kan saksbehandlere lett finne det de skal gjøre mht. opprettelse av politisk sak og oppfølging av politisk sak, ved å klikke i denne. I flisen "Møte og utvalg" kan politisk sekretariat finne det de skal gjøre mht. møtedokumentene, ved i klikke i denne. I tillegg finnes bruksanvisninger for First Agenda Prepare og First Agenda Live. Disse bruksanvisningen innehar alle i politisk møtesekretariat. Lenke til e-Læringen i Elements ligger også tilgjengelig for alle saksbehandlere og politisk møtesekretariat i "Teams – HK Alle – Elements - Lenke til Elements e-læring". Aktuelle lenker:
|